Boże Narodzenie to jedno z najważniejszych świąt chrześcijańskich, obchodzone na całym świecie, upamiętniające narodziny Jezusa Chrystusa.
Dla wielu dzieci to święto kojarzy się głównie z prezentami, choinką i światełkami, ale ważne jest, aby rodzice wytłumaczyli jego głębsze znaczenie.
Wyjaśniając dziecku, czym jest Boże Narodzenie, warto zacząć od prostego i pozytywnego przekazu.
Święta te to czas miłości, dzielenia się, spędzania czasu z bliskimi i wdzięczności za to, co mamy.
Religijne wyjaśnienie
Na początek można wyjaśnić, że Boże Narodzenie to dzień, w którym chrześcijanie na całym świecie świętują narodziny Jezusa Chrystusa. Jezus, według tradycji chrześcijańskiej, urodził się ponad dwa tysiące lat temu w małym miasteczku Betlejem.
Można użyć prostych słów, takich jak:
„To taki dzień, w którym cieszymy się z narodzin małego Jezusa, który był bardzo ważną osobą w historii”.
Nie musisz jednak zagłębiać się od razu w wszystkie aspekty teologiczne.
Zamiast tego możesz skupić się na uniwersalnych wartościach, które Boże Narodzenie ze sobą niesie, takich jak miłość, dobroć i pomoc drugiemu człowiekowi.
Świecka perspektywa i uniwersalne wartości
Jeżeli w Twojej rodzinie święto Bożego Narodzenia jest obchodzone bardziej w sposób świecki, możesz skupić się na uniwersalnych aspektach tego dnia.
Warto podkreślić, że choć tradycja Bożego Narodzenia wywodzi się z chrześcijaństwa, święto to stało się również okazją do celebrowania wartości takich jak:
- Miłość i rodzina: Boże Narodzenie to czas, kiedy cała rodzina zbiera się razem, aby spędzić wspólnie czas, obdarowywać się miłością i radością.
- Dzielenie się: Dzieci mogą dowiedzieć się, że to także czas, w którym ludzie dzielą się z innymi – nie tylko prezentami, ale także dobrym słowem, pomocą i wsparciem.
- Wdzięczność i radość: Podczas Bożego Narodzenia uczymy się być wdzięczni za to, co mamy, cieszyć się chwilą, a także dostrzegać potrzeby innych ludzi.
Boże Narodzenie jako wyjątkowy dzień w roku
Aby wyjaśnić wyjątkowość tego święta, możesz powiedzieć dziecku, że Boże Narodzenie to taki szczególny czas w roku, kiedy ludzie na całym świecie starają się być dla siebie szczególnie mili, pomagają sobie nawzajem, dzielą się radością i spełniają drobne życzenia innych.
To święto daje możliwość spędzenia czasu z bliskimi i celebrowania wartości, które sprawiają, że czujemy się szczęśliwi i kochani.
Można tu użyć prostego przykładu:
„Boże Narodzenie to taki dzień, w którym możemy być razem jako rodzina, cieszyć się z tego, co mamy, a także obdarować siebie nawzajem.
To czas, kiedy jesteśmy szczęśliwi, bo spędzamy czas z ludźmi, których kochamy.
Tak jak Ty czekasz na prezent, bo wiesz, że to coś miłego, tak samo my wszyscy czekamy na ten dzień, bo daje nam radość i poczucie bliskości.”
Prezenty jako symbol miłości i troski
Dla dzieci szczególnie ważną częścią Bożego Narodzenia są prezenty, dlatego warto również to omówić.
Można wyjaśnić, że prezenty, które wręczamy sobie nawzajem, są symbolem miłości i troski o drugiego człowieka.
Wytłumacz dziecku, że ważniejsza od samego podarunku jest myśl i uczucie, jakie za nim stoją.
Dzieci mogą dowiedzieć się, że prezenty to sposób na pokazanie, że ktoś o nas pamięta i nas kocha.
Przykład:
„Kiedy dostajesz prezent, to znak, że ktoś o Tobie myślał i chciał sprawić Ci przyjemność. Ale najważniejsze jest, że jesteśmy razem i możemy spędzić wspólnie ten czas, bo to jest największy prezent.”
Dlaczego obchodzimy Boże Narodzenie?
Serce Bożego Narodzenia tkwi w historii narodzin Jezusa Chrystusa, które miały miejsce ponad dwa tysiące lat temu w małym miasteczku Betlejem.
Warto przybliżyć tę historię dziecku w prosty, ale zarazem obrazowy sposób, który pomoże zrozumieć jej znaczenie.
Opowiedz historię narodzin Jezusa tak, jakbyś opowiadał bajkę, co uczyni ją bardziej przystępną dla najmłodszych.
Opowieść w formie bajki
Możesz zacząć od wprowadzenia dziecka w klimat tamtych czasów, opisując, że dawno temu, w czasach, kiedy nie było samochodów ani telefonów, pewna młoda kobieta o imieniu Maryja i jej mąż Józef wyruszyli w długą podróż do miasta Betlejem.
Maryja spodziewała się dziecka, a Betlejem było bardzo zatłoczone, bo wszyscy musieli się tam zapisać do spisu ludności.
Kiedy dotarli na miejsce, okazało się, że w żadnym z hoteli i domów nie było już miejsca.
Józef i Maryja znaleźli schronienie w małej, skromnej stajence – tam, gdzie mieszkały zwierzęta. Właśnie tam, wśród siana i zwierząt, urodził się Jezus.
Maryja położyła go w żłobie, czyli w takim małym drewnianym korytku, w którym zwierzęta zazwyczaj miały jedzenie.
Ta stajenka była bardzo skromna, ale to właśnie w niej przyszedł na świat Jezus, który według chrześcijan stał się później Zbawicielem.
Obrazowe porównania
Aby ułatwić dziecku zrozumienie tej historii, możesz używać prostych, obrazowych porównań, które będą bliskie dziecku.
Na przykład:
„Jezus urodził się w stajence, bo w Betlejem było wtedy bardzo dużo ludzi i wszystkie hotele były pełne. To tak, jakbyś chciał pojechać na wakacje do bardzo popularnego miejsca i okazało się, że wszystkie pokoje są zajęte.”
„Nie mieli wtedy wygodnych łóżeczek ani domów jak my, dlatego Jezus spał w żłobie, czyli tam, gdzie zwierzęta jadły jedzenie. To trochę tak, jakbyś spał w małej, drewnianej skrzyni, przykryty kocykiem.”
Postacie z historii narodzin Jezusa
Warto też opowiedzieć dziecku o ludziach, którzy przyszli zobaczyć małego Jezusa.
Aniołowie ogłosili jego narodziny pasterzom, którzy pilnowali owiec na pobliskich polach.
Pasterze byli bardzo zaskoczeni, ale pełni radości wyruszyli do Betlejem, aby powitać nowonarodzonego Jezusa.
Przybyli do stajenki i przynieśli mu skromne dary.
Kilka dni później trzej Mędrcy ze Wschodu, nazywani również Królami, zobaczyli na niebie wyjątkową gwiazdę.
Wiedzieli, że to znak narodzin kogoś bardzo ważnego. Wyruszyli w długą podróż, śledząc gwiazdę, aż dotarli do Betlejem.
Mędrcy przynieśli ze sobą dary: złoto, kadzidło i mirrę, które były bardzo cenne w tamtych czasach.
Przesłanie tej historii
Podkreśl, że historia narodzin Jezusa jest nie tylko opowieścią o małym dziecku, które urodziło się w stajence, ale także o miłości, pokoju i nadziei.
To dlatego w czasie Bożego Narodzenia ludzie starają się być dla siebie lepsi, dzielą się radością i pomagają innym.
Przykład:
„Boże Narodzenie to czas, kiedy wszyscy przypominają sobie o tej wyjątkowej historii i starają się być dobrzy dla innych, bo Jezus przyszedł na świat, aby uczyć ludzi miłości i dobroci.”
Przykłady z codziennego życia
Boże Narodzenie wiąże się z wieloma symbolami, które dla dorosłych mogą być oczywiste, ale dla dziecka mogą być trudne do zrozumienia.
Wyjaśnienie ich w prosty i zrozumiały sposób pomoże dziecku lepiej zrozumieć magię tego okresu i tradycje, które je otaczają.
Oto kilka ważnych symboli, które warto omówić z dzieckiem:
Choinka
Można wyjaśnić, że choinka to symbol życia, zielone drzewko przypomina nam, że nawet zimą, kiedy wszystko wydaje się martwe, życie nadal trwa. Choinka staje się centrum domu podczas świąt, a jej ubieranie to jedna z najpiękniejszych tradycji rodzinnych.
Przykład wyjaśnienia:
„Choinka to takie specjalne drzewko, które dekorujemy na Boże Narodzenie, żeby w naszym domu było jeszcze bardziej radośnie. To jakby ubieranie domu w świąteczne ubranie!”
Szopka
W wielu domach pojawia się szopka, czyli mała scena przedstawiająca narodziny Jezusa.
Szopka składa się z figur Maryi, Józefa, małego Jezusa, a także pasterzy, aniołów i Trzech Króli.
Można opowiedzieć dziecku, że szopka przypomina o tym, gdzie Jezus się narodził – w stajence, pośród zwierząt.
Przykład wyjaśnienia:
„Szopka to taki model stajenki, gdzie urodził się mały Jezus. Ustawiamy ją w domu, żeby pamiętać o tej historii. Figury przedstawiają Maryję, Józefa i Jezusa, ale są tam też zwierzątka i pasterze, którzy przyszli zobaczyć małego Jezusa.”
Prezenty
Prezenty są jednym z najbardziej oczekiwanych elementów Bożego Narodzenia dla dzieci.
Można wyjaśnić, że dawanie prezentów ma swoje korzenie w historii Trzech Króli, którzy przynieśli dary małemu Jezusowi.
Dziś prezenty są symbolem miłości i radości, którymi dzielimy się z bliskimi.
Przykład wyjaśnienia:
„Prezenty, które dajemy sobie na święta, przypominają o prezentach, które Trzej Królowie przynieśli małemu Jezusowi. Dajemy je, żeby pokazać, że kochamy naszych bliskich.”
Kolędy
Śpiewanie kolęd to tradycja, która pozwala wyrazić radość z narodzin Jezusa. Można powiedzieć, że kolędy to specjalne piosenki śpiewane w czasie świąt, które opowiadają o tej ważnej historii.
Przykład wyjaśnienia:
„Kolędy to takie specjalne piosenki, które śpiewamy na Boże Narodzenie. Opowiadają o narodzinach Jezusa i sprawiają, że święta stają się jeszcze bardziej radosne.”
Tradycje rodzinne
Święta Bożego Narodzenia to nie tylko symbolika, ale również bogactwo tradycji rodzinnych, które zbliżają nas do siebie i wzmacniają więzi rodzinne.
Ważne jest, aby włączyć dzieci w te tradycje, ponieważ to dzięki nim święta stają się wyjątkowe i zapadają w pamięć na długie lata.
Ubieranie choinki
Wspólne ubieranie choinki to w wielu rodzinach jeden z najważniejszych momentów świątecznych przygotowań.
Dla dzieci to wspaniała zabawa, a także okazja do wyrażenia kreatywności.
Można zachęcać dziecko do wieszania bombek, lampek i ozdób, jednocześnie tłumacząc, że ta tradycja pomaga wprowadzić magię Bożego Narodzenia do domu.
Przykład:
„Ubieranie choinki to jedna z naszych rodzinnych tradycji. Każda bombka, którą wieszamy, sprawia, że choinka staje się piękniejsza, a nasz dom bardziej świąteczny. Wspólnie dekorując drzewko, dzielimy się radością i przygotowujemy na Boże Narodzenie.”
Pieczenie pierników
Wiele rodzin piecze w okresie świątecznym pierniki, które następnie wspólnie dekoruje.
Dla dzieci to świetna zabawa, ale też sposób na naukę współpracy i dzielenia się.
Można opowiedzieć dziecku, że pieczenie pierników to tradycja, która przetrwała setki lat, a zapach cynamonu i przypraw korzennych kojarzy się z ciepłem domowego ogniska.
Przykład:
„Kiedy pieczemy pierniczki, tworzymy w domu nie tylko smaczne ciasteczka, ale też świąteczną atmosferę. Każdy pierniczek jest wyjątkowy, tak jak każdy z nas. Wspólne pieczenie i dekorowanie to nasz sposób na spędzanie czasu razem.”
Śpiewanie kolęd
Kolędowanie to nie tylko śpiewanie pięknych, świątecznych pieśni, ale również sposób na przekazywanie dziecku wartości związanych z Bożym Narodzeniem.
Można zaprosić dziecko do wspólnego śpiewania i wyjaśnić, że kolędy są wyrazem radości z narodzin Jezusa.
Kolędy mogą być śpiewane przy choince, podczas wieczerzy wigilijnej czy przy szopce.
Przykład:
„Kiedy śpiewamy kolędy, wyrażamy naszą radość z Bożego Narodzenia. To nasza rodzinna tradycja, która pomaga nam lepiej poczuć świąteczną atmosferę.”
Tworzenie świątecznej atmosfery
Podczas wyjaśniania tych tradycji warto zwrócić uwagę na to, jak różne elementy i aktywności wspólnie tworzą świąteczną atmosferę.
Dzieciom można powiedzieć, że każdy symbol i każda tradycja ma swoje znaczenie, a razem sprawiają, że Boże Narodzenie staje się tak wyjątkowym czasem.
Można zachęcać dziecko do udziału w tych tradycjach, jednocześnie wyjaśniając, że święta to czas, kiedy dbamy o bliskość, wspólną zabawę i dzielenie się radością z innymi.
Zabawy i aktywności edukacyjne
Zabawy i aktywności związane z Bożym Narodzeniem to doskonały sposób na połączenie nauki z zabawą, co pomaga dzieciom lepiej zrozumieć znaczenie świąt.
Dzięki kreatywnym i angażującym działaniom, dzieci nie tylko poznają symbolikę i tradycje Bożego Narodzenia, ale również uczą się wartości takich jak miłość, dzielenie się i współpraca.
Oto kilka propozycji zabaw, które mogą wspierać proces edukacyjny w atmosferze świątecznej radości.
Wspólne przygotowanie szopki
Przygotowanie domowej szopki to świetny sposób na przybliżenie dziecku historii narodzin Jezusa.
Wspólne tworzenie postaci do szopki z papieru, gliny czy plasteliny może być wspaniałą aktywnością, w której dziecko ma okazję rozwijać swoją wyobraźnię i umiejętności manualne.
Propozycja zabawy:
Zaproponuj dziecku, aby razem stworzyć małą szopkę z figurkami przedstawiającymi Maryję, Józefa, Jezusa, pasterzy, Trzech Króli i zwierzęta.
Można użyć dostępnych w domu materiałów, takich jak karton, filc, plastelina, czy nawet patyczki do lodów. Każda postać może być omawiana, aby dziecko lepiej zrozumiało jej rolę w tej historii.
Przykład rozmowy:
„Kiedy tworzymy figurki Maryi i Józefa, możemy sobie wyobrazić, jak wyglądali i jak czuli się, kiedy narodziny Jezusa miały miejsce w stajence.”
Malowanie świątecznych obrazków
Malowanie obrazków związanych z Bożym Narodzeniem to doskonały sposób na połączenie twórczej aktywności z edukacją.
Dzieci mogą malować scenki z narodzin Jezusa, choinki, prezenty czy anioły, jednocześnie dowiadując się o ich znaczeniu w kontekście świąt.
Propozycja zabawy:
Przygotuj papier, farby, kredki lub flamastry i zachęć dziecko do namalowania obrazka przedstawiającego scenę narodzin Jezusa lub innego świątecznego symbolu.
Można to połączyć z opowieścią o każdym elemencie obrazka.
Na przykład, gdy dziecko rysuje gwiazdę betlejemską, można opowiedzieć historię Trzech Króli, którzy podążali za gwiazdą, aby odnaleźć Jezusa.
Przykład rozmowy:
„Ta gwiazda, którą rysujesz, jest bardzo ważna. To ona pokazała Trzem Królom drogę do Betlejem. Gwiazda symbolizuje światło, które prowadzi ludzi do dobra.”
Odgrywanie scenek z historii narodzin Jezusa
Dzieci uwielbiają odgrywać role, a przedstawienie scenki narodzin Jezusa to doskonała forma zabawy edukacyjnej.
Można zorganizować mini-teatrzyk, w którym dziecko wcieli się w postacie takie jak Maryja, Józef, pasterze, czy Trzej Królowie.
Propozycja zabawy:
Przygotuj proste stroje (na przykład szale dla Maryi, korony z papieru dla Trzech Króli) i zachęć dziecko do odgrywania scenek z narodzin Jezusa.
Rodzice mogą wcielić się w inne postacie lub prowadzić narrację. To doskonała okazja, aby dziecko zrozumiało poszczególne postacie i ich znaczenie.
Przykład rozmowy:
„Maryja i Józef musieli znaleźć miejsce, w którym Jezus mógłby się urodzić. Jak myślisz, jak mogli się czuć, kiedy nie było miejsca w żadnym z hoteli?”
Wspólne robienie świątecznych ozdób
Wspólne tworzenie świątecznych ozdób nie tylko wprowadza w atmosferę Bożego Narodzenia, ale również rozwija zdolności manualne dziecka.
Ozdoby takie jak bombki, łańcuchy czy papierowe aniołki można tworzyć razem z dzieckiem, wyjaśniając ich znaczenie i symbolikę.
Propozycja zabawy:
Zorganizuj wspólne robienie ozdób choinkowych. Można tworzyć papierowe łańcuchy, malować bombki lub robić aniołki z papieru.
W trakcie wykonywania ozdób można opowiedzieć o symbolice choinki i aniołów, które według tradycji przynoszą radość i pokój.
Przykład rozmowy:
„Zrobimy dzisiaj aniołka z papieru. Anioł to bardzo ważna postać w Bożym Narodzeniu – to aniołowie ogłosili pasterzom narodziny Jezusa. Zawiesimy tego aniołka na choince, żeby przypominał nam o tej pięknej historii.”
Świąteczne opowieści – wspólne czytanie
Czytanie świątecznych opowieści to doskonały sposób na wprowadzenie dziecka w tematykę Bożego Narodzenia w sposób zrozumiały i ciekawy.
Na rynku dostępne są książki opowiadające o narodzinach Jezusa, a także różne wersje bajek i legend związanych ze świętami.
Propozycja zabawy:
Wybierz książkę o tematyce świątecznej i zaproponuj dziecku wspólne czytanie. Można czytać historię narodzin Jezusa lub inne opowieści świąteczne, takie jak bajki o Świętym Mikołaju.
Po każdym rozdziale można omawiać to, co się wydarzyło, i zadawać pytania, aby dziecko lepiej zrozumiało przesłanie.
Przykład rozmowy:
„W tej książce jest historia o Trzech Królach, którzy podążali za gwiazdą, żeby odnaleźć Jezusa. Jak myślisz, dlaczego postanowili złożyć mu dary?”
Świąteczne łamigłówki i krzyżówki
Tworzenie łamigłówek lub krzyżówek na temat Bożego Narodzenia to świetna zabawa edukacyjna, która jednocześnie uczy dziecko słownictwa związanego ze świętami.
Łamigłówki mogą zawierać pytania dotyczące tradycji, symboli czy postaci z historii narodzin Jezusa.
Propozycja zabawy:
Przygotuj proste krzyżówki, labirynty lub inne łamigłówki związane z Bożym Narodzeniem.
Dzieci mogą szukać ukrytych słów, takich jak „gwiazda”, „pasterze”, „choinka”, „szopka”. Po rozwiązaniu każdej zagadki można omówić, co dane słowo oznacza w kontekście świąt.
Przykład rozmowy:
„Znalazłeś słowo ‘pasterz’. Czy pamiętasz, co robili pasterze w historii narodzin Jezusa?”
Zabawy te nie tylko wprowadzają dzieci w atmosferę Bożego Narodzenia, ale również uczą ważnych wartości związanych z tym świętem, takich jak miłość, dzielenie się i wdzięczność.
Wspólne angażowanie się w świąteczne aktywności wzmacnia więzi rodzinne i sprawia, że dziecko lepiej zrozumie istotę Bożego Narodzenia.
Odpowiedzi na trudne pytania dotyczące Bożego Narodzenia
Dzieci są ciekawe świata i często zadają pytania, które mogą być wyzwaniem, szczególnie w kontekście świąt, które łączą elementy religijne, tradycje i świeckie zwyczaje.
Ważne jest, aby udzielać odpowiedzi w sposób zrozumiały i dostosowany do wieku dziecka, jednocześnie podkreślając uniwersalne wartości, które płyną z Bożego Narodzenia.
Oto kilka propozycji odpowiedzi na trudniejsze pytania, jakie dziecko może zadać na temat tego święta.
1. Dlaczego obchodzimy Boże Narodzenie, skoro nie wszyscy wierzą w Boga?
To pytanie może być trudne, zwłaszcza w rodzinach, które mają różne podejścia do religii.
Kluczowe jest wyjaśnienie, że Boże Narodzenie ma korzenie w religii chrześcijańskiej, ale z czasem stało się świętem, które ma również wymiar świecki i jest obchodzone przez ludzi o różnych przekonaniach.
Przykład odpowiedzi:
„Boże Narodzenie zaczęło się jako święto obchodzone przez chrześcijan, aby uczcić narodziny Jezusa, który jest dla nich bardzo ważną postacią. Ale z czasem Boże Narodzenie stało się świętem, które obchodzi wiele osób, nawet jeśli nie wierzą w Boga. To czas, kiedy ludzie chcą być razem, dzielić się radością, miłością i spędzać czas z rodziną. To także okazja do pomagania innym i bycia życzliwym.”
Takie podejście podkreśla, że Boże Narodzenie może mieć różne znaczenia w zależności od tego, jak ktoś je obchodzi, ale dla wszystkich jest to czas radości i dobroci.
2. Skąd się wzięły tradycje takie jak choinka czy prezenty?
To pytanie daje rodzicom możliwość wprowadzenia dziecka w świat symboliki i historii świątecznych tradycji.
Wyjaśnienie pochodzenia tych zwyczajów może być okazją do rozmowy o tym, jak Boże Narodzenie zmieniało się przez wieki i jakie tradycje przetrwały do dziś.
Choinka:
„Choinka to tradycja, która pochodzi z bardzo dawnych czasów. Ludzie wierzyli, że wiecznie zielone drzewo, takie jak choinka, symbolizuje życie, które trwa nawet wtedy, gdy wszystko inne wokół jest uśpione. Dlatego na Boże Narodzenie ubieramy choinkę, żeby przypominała nam o tym, że nawet w zimie, kiedy jest ciemno i zimno, w naszych sercach może być ciepło i radośnie.”
Prezenty:
„Tradycja dawania prezentów ma wiele różnych źródeł. Jednym z nich jest historia Trzech Króli, którzy przynieśli dary nowonarodzonemu Jezusowi. Dzisiaj dajemy sobie prezenty, żeby pokazać, że pamiętamy o naszych bliskich i chcemy im sprawić radość. Prezenty to sposób, żeby dzielić się miłością i szczęściem.”
Podkreślenie historii i symboliki pomoże dziecku zrozumieć, że choinka i prezenty mają głębsze znaczenie, które jest związane zarówno z tradycjami religijnymi, jak i świeckimi.
3. Dlaczego niektóre rodziny nie obchodzą Bożego Narodzenia?
Dzieci mogą zauważyć, że nie wszystkie rodziny obchodzą Boże Narodzenie, zwłaszcza jeśli mają znajomych o innym pochodzeniu lub wierzeniach.
To pytanie daje możliwość wyjaśnienia różnorodności kulturowej i religijnej w sposób otwarty i zrozumiały.
Przykład odpowiedzi:
„Nie wszystkie rodziny obchodzą Boże Narodzenie, bo nie wszystkie wierzą w te same rzeczy. Na przykład niektórzy ludzie obchodzą inne święta, takie jak Hanuka czy Kwanzaa. To, co jest najważniejsze, to że każdy ma swoje tradycje, które są dla niego wyjątkowe. Dla nas Boże Narodzenie to czas, kiedy jesteśmy razem i cieszymy się swoją obecnością. Inni ludzie mogą obchodzić inne święta, które mają dla nich takie samo znaczenie.”
To podejście uczy dziecko szacunku dla innych tradycji i otwartości na różnorodność, podkreślając jednocześnie, że każda kultura ma swoje wyjątkowe zwyczaje i wartości.
4. Dlaczego świętujemy Boże Narodzenie 25 grudnia?
Dziecko może być ciekawe, dlaczego akurat 25 grudnia obchodzimy Boże Narodzenie, zwłaszcza gdy uczy się kalendarza i dat.
Można wyjaśnić, że data ta została wybrana wiele wieków temu i jest symbolem obchodzenia narodzin Jezusa, ale też ma swoje korzenie w dawnych tradycjach zimowych.
Przykład odpowiedzi:
„25 grudnia to data, którą wybrano wiele lat temu, żeby świętować narodziny Jezusa. W dawnych czasach w wielu kulturach w okolicach zimowego przesilenia obchodzono święta, które miały przynosić nadzieję na nadchodzące dłuższe dni i nowy początek. Dlatego 25 grudnia to taki wyjątkowy dzień, który przypomina o narodzinach Jezusa i o tym, że zawsze jest nadzieja, nawet w najciemniejsze dni zimy.”
5. Dlaczego w Boże Narodzenie dajemy sobie tylko prezenty, a nie robimy czegoś więcej?
To pytanie może wynikać z refleksji dziecka nad materialnym aspektem świąt. Ważne jest, aby pokazać, że Boże Narodzenie to nie tylko prezenty, ale także czas poświęcony na bycie razem i dzielenie się dobrem.
Przykład odpowiedzi:
„Prezenty to tylko jedna część Bożego Narodzenia. Dajemy je, żeby pokazać, że pamiętamy o innych i chcemy sprawić im radość. Ale ważniejsze od prezentów jest to, że spędzamy czas razem, pomagamy sobie i dzielimy się dobrymi uczuciami. Czasem najlepszym prezentem, jaki możemy dać, jest pomoc komuś albo spędzenie z nim czasu. Boże Narodzenie to czas, żeby pokazać, że się o innych troszczymy.”
6. Dlaczego są ludzie, którzy nie lubią świąt?
Dzieci mogą spotkać się z osobami, które nie przepadają za świętami, i to może budzić ich zdziwienie, zwłaszcza gdy same cieszą się świąteczną atmosferą.
To pytanie daje możliwość rozmowy o różnych emocjach, które towarzyszą świętom, i o tym, że dla niektórych osób ten czas może być trudny.
Przykład odpowiedzi:
„Dla niektórych ludzi święta mogą być smutnym czasem, bo może nie mają z kim ich spędzić albo przypominają im o czymś, co stracili. Każdy może inaczej odczuwać święta. My możemy pomagać innym czuć się lepiej w tym czasie, być dla nich życzliwi i okazać im wsparcie. Najważniejsze to pamiętać, że Boże Narodzenie to czas miłości i troski o innych.”